2) “Airbrushing and Doctoring Photos”
In November, 1992 the Soka Gakkai’s youth newspaper, Soka Shimpo, published a 1986 photo of Nikken with geisha to show the high priest’s hypocrisy and corruption.

Nichiren Shoshu sued for damages in March 1993, demanding that the Soka Gakkai and President Ikeda pay one billion yen in damages, publish apologies and never again publish the photo.

In December 1999, the Tokyo District Court ruled partially in favor of Nichiren Shoshu. Soka Gakkai and President Ikeda were ordered to pay four million yen. The district court rejected the temple’s other claims and simultaneously ordered Nichiren Shoshu to pay 3,100,000 yen in legal costs. But, it did not order the Soka Gakkai to apologize, and did not ban further publication of the photos. Soka Shimpo had not stated the date of the pictures, and the geisha were not identified — these were the faults the court found, and they have nothing to do with the substance of the photos themselves. 

Soka Gakkai immediately appealed the decision, saying that publishing the photo was consistent with the wider context of a religious conflict which included legitimate debate over the high priest’s character. It won the appeal. The district court had refused evidence about that conflict and about Nichiren Shoshu’s published claims of Nikken’s moral purity, including the specific claim that he did not frequent geisha. These claims were not allowed by the court.

SG-eye would like to lead its readers to the conclusion that the Gakkai was found guilty of doctoring the photos to depict Nikken at a party he had not actually attended. 

This was not what the District Court found, and SG-eye knows it. 

SG-eye would also like its readers to believe that the appellate court, which overturned all judgments against the Gakkai, was motivated by a technicality — i.e., that the legal entity Nichiren Shoshu was the wrong person to sue.

Again, this is not exactly what the court said. Of course, SG-eye does not want its readers to know exactly what the court said.

The court said: 

Throughout the history of Nichiren Shoshu, there have been cases where the qualifications of the high priest of the time were challenged by priests and lay believers, and the high priest was asked to resign because of doctrinal deviations or improper conduct. It was thus a matter of fact that such high priests were removed from their position. Argument or actions against the current high priest to question his competency were undertaken with the intention of protecting the correct Buddhist teachings and Nichiren Shoshu.
There are two reasons Nichiren Shoshu does not want SG-eye’s readers to be aware of the above. Most immediately, it makes it clear the overturning of the lower court was not merely due to an “improper person filing”. What it says is that the question of the character of its High Priest is a proper one for Nichiren Shoshu to confront, and that this has been done many times throughout its history.

And that is the second reason Nichiren Shoshu would like to hide this decision. It has told its members — and they, in turn, declare it to the world — that the lineage of high priests has been pure and unbroken, that the Law has been transmitted without change from one pure vessel to the next, from Nichiren to Nikken, that all high priests have been “by definition” equal in wisdom and compassion to Nichiren. The court decision acknowledges that Nichiren Shoshu itself knows this isn’t true, that Nichiren Shoshu itself has in fact questioned the qualifications of its own High Priests.

More rebuttal of SG-eye:
1) "Harassment"
2) "Airbrushing and Doctoring Photos"
3) "Internet Domain Games"
4) "Disgusting Articles and Speeches"
5) "Just Plain Crazy"
6) "Gakkai Casts Voodoo Spells"
7) "Arson"

1) " Soka Gakkai — Japan's Militant Buddhists"
2) "Australia — Rush Hour of the Gods"
     "San Francisco Chronicle"
3) "Los Angeles Times"
4) "Straits Times"
5) "Look  Magazine 1963"
6) "Weekly Post — High Priest's Room Bugged"
7) "Mainichi Daily News — Soka Gakkai Leader Arrested for Grizzly Murder"
8) "Weekly Post — President Ikeda plans to appoint his son as successor"
9) "Weekly Post — Indictments by former American Members"
10) "Asia Times: Sex Case Haunts Religious Leader"
     "Japan Times"
     "Honolulu Star Bulletin"
     "Victims of the Soka Gakkai Association"

11) "New York Times (2 stories): 
    1. "Soka Gakkai Linked to Tokyo Stock Scandal"
    2. "Money Found In Dump"
12) "New Frontier Party Is the Party of the SGI"
     "Problems Within the Komeito and the Soka Gakkai"
13) "Other Activities of the Soka Gakkai"
14) "Fight Against Coercive Tactics Mentions SGI"
15) "Japan Times — Invasion of the Body Snatchers"
16) "Leader of SGI Priests Ordered to Vacate Temple"
17) "Weekly Post — Women's Division Leader stabs her SGI leader boyfriend"
18) "TACL January 1992"
19) "Public Records Reveal SGI is Pirating Name of Former Religion"
20) "Problems With Komeito and Soka Gakkai"
21) "Buddhism American Style"
     "How a controversial Japanese religious group wins friends"
22) "Funny Money Stories Uncovered in Japan — Boston Globe"
23) "Far Eastern Economic Review"
     "Weekly Post — SGI Chairman Daisaku Ikeda & Politics"
24) "Minneapolis Star Tribune — Cults of the Nineties"
25) "Broward - Palm Beach New Times"
26) "Time —  Power of the Soka Gakkai/Following the Leader"
27) "Manchester Guardian"
28) "Tokyo Journal — Statesman, Billionaire, God"
29) "Newsweek"
30) "BBC: The Chanting Millions"
31) "SGI Tries To Censor BBC"
32) "U.S. Court Transcripts of SGI Harassment"
33) "SGI Harassment in Korea"
34) "Washington Post — New Cults Flourish in Japan"
     "Sect Bent on Worldly Power"
35) "LA Court Transcript"
36) "Cults on Tokyo Campuses"
37) "Asahi Shimbun —  Soka Gakkai Sending Warning Signals to the Religious World"
38) "Who is Daisaku Ikeda — in his own words"
39) "State Senator letter to the United Nations"
40) "Weekly Post — Japan, Haven for Religious Groups"
41) "Cyber Sangha — Millionaire in Harvard Square"
42) " SGI Exchanges Humanitarian Award with Castro"