1) “Soka Gakkai — Japan’s Militant Buddhists” 
This book was written in 1965, and starts with the tragic story of a man who was driven to murder his son. The son was a Gakkai member, and had destroyed his family’s Shinto shrine, despite the pleading of his father.

A very tragic story — and, perhaps, a valid anecdote about the Soka Gakkai in 1965.

However, Cebunet (and SG-eye’s) inclusion of it in 2001 is so intellectually dishonest as to be an outright lie. Here they use the requirement to purge the artifacts of other religions as an excuse for chastising the Soka Gakkai. Elsewhere on their sites, they chastise the Gakkai for abandoning that requirement. 

The truth of the matter is that the purging of artifacts was imposed on the Gakkai by the Nichiren Shoshu priesthood. For Nichiren Shoshu to drag out an old article condemning the Gakkai for obeying the priests, and then condemning the Gakkai for it now, is the height of dishonesty.

Since splitting with the priesthood, the Gakkai has, as noted, become more tolerant. It is understood that a new member may not be totally committed, or that the other members of his/her household may not be joining the Gakkai. It is cruel, then, to require that the household be required to abandon all indications of its traditional beliefs. The member will, with time, realize the benefits of practicing Buddhism with the Soka Gakkai, and would probably then discard these things voluntarily; to require such faith from the beginning is unrealistic, and to make it a requirement for membership absurd. But this is what Nichiren Shoshu insisted on, and what the Gakkai did indeed practice in 1965. If Cebunet, SG-eye, and Nichiren Shoshu want to blame someone for this tragic incident, they could start with themselves.

Later on in part one of this book (it’s excerpted in 28 parts!) the author gives serious consideration to the idea that Japanese who were joining the Gakkai in great numbers were not actually Japanese, but belonged to some other, unnamed race. That’s as far as one has to read to get a feeling for the credibility of the book. But if you want to read all 28 parts, go ahead, and enjoy.

2) “Australia - Rush Hour of the Gods” 
    “San Francisco Chronicle”
Both of these are political. The latter also covers the death of Akiyo Asaki, the suicide that Nichiren Shoshu likes to allege was murdered by the Gakkai. It is noteworthy that the Soka Gakkai has recently won a libel suit against a Japanese publication that continued these allegations long after the death was ruled conclusively to be a suicide by all official investigations. 

Kyodo News Service (Japanese), May 15, 2001: 
Court says Asaki family also libelous for accepting interview 

On May 15, the Tokyo Superior Court found the surviving family of Akiyo Asaki, the Higashi Murayama City Councillor who fell to her death in September 1995, was guilty of defaming the Soka Gakkai, reports Kyodo. The Asakis — Daito, husband of the deceased councilwoman, and Naoko, her daughter — were co-defendants along with publisher Kodansha and Masahiko Motoki, former editor of its weekly tabloid Shukan Gendai, in a libel suit filed by the Soka Gakkai in 1995. The tabloid published interviews with the Asakis earlier that year that alleged the councilor, who was an ardent critic of the Soka Gakkai, had been framed for shoplifting charges by the Buddhist group and eventually murdered. Although the Tokyo District Court ruled in July 1999 that the publisher and magazine was guilty of willful defamation and ordered to pay 2 million yen in damages, it exonerated Daito Asaki and his daughter based on the fact that the latter two lacked control of the articles’ editorial direction. The defendants subsequently filed an appeal with the Tokyo High Court, only to have the high court to go beyond the lower court ruling by finding the two surviving members of the Asaki family guilty as well. Superior Court Chief Magistrate Hideichi Yazaki said the Asakis was “fully cognizant” that their interview would be “editorially exploited” to “criticize the religious organization” and thus are equally accountable for libel as Kodansha and then-editor Motoki. 

(Similar stories appeared in the all major Japanese newspapers Yomiuri, Nikkei, Mainichi, Tokyo and Sankei Shimbun on May 16, 2001)

Nichiren Shoshu/SG-eye/Cebunet is well aware of all this, but maliciously and deceptively maintain the original story, as if that were the end of it. 

More rebuttal of SG-eye:
1) "Harassment"
2) "Airbrushing and Doctoring Photos"
3) "Internet Domain Games"
4) "Disgusting Articles and Speeches"
5) "Just Plain Crazy"
6) "Gakkai Casts Voodoo Spells"
7) "Arson"

1) " Soka Gakkai — Japan's Militant Buddhists"
2) "Australia — Rush Hour of the Gods"
     "San Francisco Chronicle"
3) "Los Angeles Times"
4) "Straits Times"
5) "Look  Magazine 1963"
6) "Weekly Post — High Priest's Room Bugged"
7) "Mainichi Daily News — Soka Gakkai Leader Arrested for Grizzly Murder"
8) "Weekly Post — President Ikeda plans to appoint his son as successor"
9) "Weekly Post — Indictments by former American Members"
10) "Asia Times: Sex Case Haunts Religious Leader"
     "Japan Times"
     "Honolulu Star Bulletin"
     "Victims of the Soka Gakkai Association"

11) "New York Times (2 stories): 
    1. "Soka Gakkai Linked to Tokyo Stock Scandal"
    2. "Money Found In Dump"
12) "New Frontier Party Is the Party of the SGI"
     "Problems Within the Komeito and the Soka Gakkai"
13) "Other Activities of the Soka Gakkai"
14) "Fight Against Coercive Tactics Mentions SGI"
15) "Japan Times — Invasion of the Body Snatchers"
16) "Leader of SGI Priests Ordered to Vacate Temple"
17) "Weekly Post — Women's Division Leader stabs her SGI leader boyfriend"
18) "TACL January 1992"
19) "Public Records Reveal SGI is Pirating Name of Former Religion"
20) "Problems With Komeito and Soka Gakkai"
21) "Buddhism American Style"
     "How a controversial Japanese religious group wins friends"
22) "Funny Money Stories Uncovered in Japan — Boston Globe"
23) "Far Eastern Economic Review"
     "Weekly Post — SGI Chairman Daisaku Ikeda & Politics"
24) "Minneapolis Star Tribune — Cults of the Nineties"
25) "Broward - Palm Beach New Times"
26) "Time — Power of the Soka Gakkai/Following the Leader"
27) "Manchester Guardian"
28) "Tokyo Journal — Statesman Billionaire God"
29) "Newsweek"
30) "BBC: The Chanting Millions"
31) "SGI Tries To Censor BBC"
32) "U.S. Court Transcripts of SGI Harassment"
33) "SGI Harassment in Korea"
34) "Washington Post — New Cults Flourish in Japan"
     "Sect Bent on Worldly Power"
35) "LA Court Transcript"
36) "Cults on Tokyo Campuses"
37) "Asahi Shimbun — Soka Gakkai Sending Warning Signals to the Religious World"
38) "Who is Daisaku Ikeda — in his own words"
39) "State Senator letter to the United Nations"
40) "Weekly Post — Japan, Haven for Religious Groups"
41) "Cyber Sangha — Millionaire in Harvard Square"
42) " SGI Exchanges Humanitarian Award with Castro"