SGI-USA Statement RegardingSGI-Related Article, Forbes Magazine September 6, 2004

We are surprisednd disappointethat a magazine with the stature of Forbes would choose to
publish an article with thembarrassing poor quality of journalism aSensei’s Worldvhich
appeared in their September 6 isslreaddition to the numerous inaccuracies (some of which
are cited below)e object tothe mean-spiriéd approach and total lack fairnessdemonstrated
by its co-writer, Mr. BenjaminFulford. By failing to quote a single Soka Gakkai representative
in his article despitseverain-depth interviews, he has deliberately renderedoirslessand
maintained the fiction that we are secretiwe haven factspent many hours responding to his
guestionsothin person and in writing

For the record:

1. Whilethisarticlerefers to sources “alleging” Soka Gakkai involvement in “violence,
blackmail and intimidation,the organization has never been involved in any such
incidents andio suchchargeshaveeverbeenbroughtagainst us

2. As for the Asaki suicide sidebar, the Soka Gakkai did not win “several” defamation
cases related to her deallut won them allAsakis daughtemwas required by the courts
to publishan apology andetractionof her accusationd/oreover, the final decision not
to prosecute the case occurred in April 2997ore than two years before Komeito
joined Japan’soalition government

3. The Soka Gakkai imposes no “tithing demardsbdntributions aretrictly voluntary.

4. The referenced “Ikeda-related wealth” does not belong to SGI President Daisaku Ikeda
(who has in fact assignéis personabssets—-such aghe copyrights to his bookste-the
Soka Gakkai)but to varioudegally establishethstitutions that include affiliated
national religious organizations, a university system and a peace ressttate

5. The article infers that Soka Gakkai does not pagdax reveal any information about
its financesThis is not true. Soka Gakkaitaxed on certain activitiesas a religious
corporatiorunder Japanedaw and has strictigomplied withall filing requirements

The same is true of SGI-US#hich has maintained itax-exempstatus as a religious
organizatiorsince its initial qualification in the 1960s

6. Quoted criticLisa Jonesvas neither a “former aide” to Mr. Ikeda nor someone “who
ghostwrote an Ikeda bogk

7. \We object to the publication of a 40-year-old quote from Mr. IkbdaiJames White,
author ofThe Sokagakkai and Mass Societyhom Mr. Fulford cites—himself
dismissed aan isolated remar&t odds with Mr. Ikeda’s demeanwhich hasoften been
taken out of context andisinterpreted.

Mr. lkeda’s philosophy would be better judged fridm followingmore recentemarks “The
purpose of Buddhism is not to produce dupes who blindly follow their leader. It is to produce
people of wisdom who can judge right or wrong on their own in the clear mirror of Buddhism.”

As a responsible religious organization ave notabovefair and accurate criticismwWe find

Mr. Fulford's article to be neither fair nor accurate, but rattesgply biasedandquite callous in
its disregard for accuracy. Véall on Mr. Fulford androrbesMagazinego publish theaumerous
corrections submitted to them.



